Prof.Nitecki S

איך להעלים את הורידים ברגליים

פרופסור סמי ניטצקי

מומחה למחלות כלי דם

ודליות ורידים

לתיאום תור התקשרו

שיטות טיפול

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

איך להעלים את הורידים ברגליים

ברק רום מראיין את פרופ’ ניטצקי – איך להעלים את הורידים ברגליים

ורידים בולטים ברגליים מהווים בעיה רפואית וגם אסתטית מטרידה.
הסיבות לתופעה; תורשה, הריונות ,עודף משקל, עמידה ממושכת ונטילת תרופות הכוללות אסטרוגן.
ניתן לטפל בבעיה הרפואית במימון קופת החולים או חברת הביטוח וגם להיפטר מהוורידים הבולטים

ורידים בולטים ברגליים או דליות ורידים הם, ראשית, בעיה רפואית אך גם בעיה אסתטית מטרידה, ונקראת בלשון הרפואית ‘ אי ספיקה ורידית’. הופעת ורידים בולטים ברגליים מצביעה לרוב על בעיה רפואית הקיימת באותם ורידים ובשסתומים בורידי הרגליים. הדם ברגליים זורם אל הלב כלומר מלמטה כלפי מעלה. על מנת שמצב זה יקרה באופן תקין משאבת שרירי הרגליים פועלת בהליכה וישנם שסתומים מיוחדים שתפקידם למנוע את דליפת הדם כלפי מטה לרגליים. כישלון בתפקוד שסתומים אלו במשאבת השרירים גורם ל”דליפת דם” כלפי מטה, עליית לחץ מקומי אשר גורמת, במשך הזמן ובהדרגה, לנפיחות והופעת דליות ברגליים.

ברגליים ישנן שלוש מערכות ורידים:

המערכת העמוקה שהינה המערכת הראשית שתפקידה להזרים את הדם אל הלב ואל הריאות המערכת השטחית (שנקראת גם המערכת הרזרבית) בה הדם נשאר ומתנקז אל המערכת הראשית ומערכת פרפורנטים- ורידונים קטנטנים שתפקידם לחבר בין שתי המערכות. השסתומים ממוקמים כל עשרה סנטימטרים ומונעים דליפת הדם כלפי מטה

הסיבות להיווצרות ורידים בולטים ברגליים:

  • תורשה (גנטיקה) – אצל גברים ונשים
  • הריונות אצל נשים

כמו כן עודף משקל, עמידה ממושכת, מאמץ פיסי קשה וחוסר פעילות גופנית רק מחמירים את המצב. בנוסף אנשים שעברו ניתוחים או שברים ופציעות במקום עלולים לפתח ורידים בולטים ברגליים. הורידים הבולטים יכולים להופיע בכל גיל כאשר אם הם מופיעים בפתאומיות בגיל מבוגר יתכן ומדובר בתופעה קיימת שלא טופלה כמו שצריך בעבר.

לדברי פרופ’ ניטצקי: “כאשר ישנם ורידים בולטים ברגליים זהו סימן שיש בעיה רפואית ויש לטפל על מנת למנוע תופעות לוואי וסיבוכים”

ורידים בולטים ברגליים מלוות בתופעות כגון :

  • תחושת חום מקומית ברגל  head_img_art
  • תחושת גרד מקומית
  • כאבים עמומים ברגליים
  • רגל עייפה וכבדה

תופעות אילו נוטות להחמיר כאשר חם עקב התרחבותם של כלי הדם, בערב לאחר יום שלם של עמידה ממושכת על הרגליים ובעמידה ממושכת מוסיף פרופ’ ניטצקי . כמו כן לאורך השנים מתווספות לתופעות הלוואי נפיחות ברגליים ופיגמנטציה חומה בעיקר בצידן הפנימי של השוקיים מכיוון הקרסול לברך ושינויים בעור עצמו.

הסיבוכים האפשריים:

דלקות וסתימות של הורידים מצב הנקרא- טרומבו פלביטיס, מדובר בדלקת כימית וחסימה של ורידים כאשר לא ברור אם התפתחה דלקת שגרמה לחסימה או להיפך
דימום כלפי חוץ של ורידונים קטנים ברגליים
הופעת כיבים ופצעים ברגליים (ulcus cruris).

איך מטפלים בורידים בולטים ברגליים ?

ישנם מספר סוגים של טיפולים והחשיבות הינה להתאים את הטיפול או הטכנולוגיה הרפואית למטופל

להלן פירוט הטיפולים :

טיפול מכאני– טיפול שמרני בו מפעילים את הרגליים כמה שיותר, מתהלכים, מניעים את הרגליים בעיקר בזמן ישיבה או עמידה ממושכת וכן גורבים גרב אלסטית. אמנם מדובר בטיפול שמתאים לכולם ומונע החמרה וסיבוכים אך הוא איננו מטפל אלא משמר את המצב הקיים ומונע החמרה וסיבוכים.

טיפולים פולשנים:

בעבר היה נהוג לבצע ניתוח סטריפינג בו תולשים את הוריד הבעייתי בהרדמה כללית או אפידוראלית. מדובר בניתוח פולשני שמשאיר צלקות ואינו אסתטי כלל. הוא אורך זמן רב וההחלמה ממנו איטית. בנוסף לכ-20-50% מהמנותחים יחזרו הורידים הבולטים תוך תקופה של חמש שנים.

מתחילת שנות ה2000 התפתחו טיפולים חדשניים שמטרתם היא למנוע את זרימת הדם דרך השסתומים הלא תקינים וזאת על ידי ביטול המערכת השטחית הרזרבית לחלוטין. כ-90% מהדם בורידים ברגל נמצא במערכת העמוקה וכ-10% בלבד במערכת השטחית, כאשר הדם שהמערכת השטחית אוספת מנוקז למערכת העמוקה, בעיקר בגובה הברך או במפשעה. כאשר המערכת השטחית כושלת נוצרת חלוקה לא נכונה של הדם בורידים והמערכת גדושה ולא מצליחה להחזיר את הדם למערכת העמוקה ולכן הטיפולים מנסים לבטלה. כך לא תהיה דליפת דם כלפי טה והורידים הבולטים יעלמו.

1. טיפול בחום- אבלציה תרמית– ביטול של המערכת השטחית על ידי שימוש בחום.

ישנן שלוש אפשרויות לעשות זאת :

לייזר – בטמפרטורה גבוהה של כ-240-350 מעלות
גלי רדיו – 120 מעלות
קיטור – 100-120 מעלות

את הטיפול מבצעים בהרדמה מקומית, כאשר מכניסים לתוך השוק מוביל או מחט דרכם מעלים סיב מלמטה כלפי מעלה (כמו צנתור של הורידים) ומרדימים את האיזור מסביב לוריד לאורך כל הרגל על מנת להרחיק את הוריד מהרקמות מסביב ולהקטין את קוטרו. לאחר מכן בעזרת הטכניקה שבוחרים שורפים באיטיות מלמעלה למטה. היתרון של טיפול בחום הוא שמדובר בטיפול בהרדמה מקומית ללא צורך בחתכים ברגל.

“הפעולה היא יחסית מהירה וכבר למחרת ניתן לחזור לפעילות רגילה” מוסיף פרופ’ ניטצקי ואומר כי “החיסרון הוא שהטיפול ניתן לביצוע רק בחדר ניתוח שכן מדובר בפעולה סטרילית והצורך בציוד מיוחד”, לאחר הטיפול ירגיש המטופל כאבים קלים ואף תחושה של משיכה ברגל והתקשות של הורידים ולכן – ראשית ישנה הקלה בתופעות הלוואי (הבעיה התפקודית) מבחינה אסתטית ייקח למקום מספר חודשים להבריא לגמרי והורידים הבולטים ייעלמו.

“פעולת הקיטור הינה פעולה שמשתמשים בה, בדרך כלל, כאשר לא ניתן לבצע פעולה על ידי שימוש בלייזר או בגלי רדיו מכיוון שמדובר בטכניקה יותר ארוכה ומעט יותר כואבת” מוסיף פרופ’ ניטצקי. אם המטופל עבר ניתוח ואין לו את השורש הראשי- הוריד הספון הארוך או שהורידים שלו מפותלים מאוד, יהיה צורך להשתמש בפעולה של קיטור מכיוון שניתן לחברו בקצה למחט ולהחדיר לורידים מפותלים בניגוד לפעולות האחרות שנעשות על ידי החדרת סיב שיש צורך להחדירו בצורה ישרה.

2. אבלציה לא תרמית

פעולה מכאנית בקלאריויין-את סוג הטיפול הזה ניתן לבצע במשרד ואין צורך בחדר ניתוח כאשר הפעולה היא די דומה לטיפול בחום- מחדירים בדיקור מלמטה סיב שמחובר בצידו האחד בזוית לתוך הוריד ובצידו החיצוני למנוע דמוי אקדח שמסתובב במהירות. הסיב המכופף “חורץ” את הדופן הפנימית. תוך כדי משיכתו לאחור (כלפי מטה) מוזרק סקלרוזנט- חומר מטרש. היתרון הוא שאין צורך בחדר ניתוח או הרדמה ואין חתכים אך ישנה הרגשת אי נוחות של משיכה בזמן ביצוע הטיפול ויתכן ויהיה צורך בעוד טיפול לענפים, לאחר מכן.

3. הטרשה מוכוונת אולטרא-סאונד

טיפול שנעשה תחת אולטרא סאונד בו מזריקים חומר מטרש שסותם את הורידים על מנת שלא יזרום בהם דם. אמנם אין צורך בחדר ניתוח והוא יחסית זול לעומת שאר הטיפולים אך מדובר בטיפול מובנה של שלושה ארבעה מפגשים כאשר בין מפגש למפגש יש צורך בהפסקה של כחודש עד חודש וחצי מה שהופך אותו לטיפול יחסית ארוך. תופעות הלוואי של הטיפול הן ורידים קשים, הרגשת אי נוחות ולעיתים עקב ההזרקה נוצרת פיגמנטציה לאורך הוריד הסגור אשר לוקח לה מספר חודשים להעלם.

4.טיפול חדשני נוסף הנמצא “בדרכו לארץ” : הונה-סיל

הונה-סיל – בו מזריקים דבק מיוחד בשיטה של גלי רדיו או לייזר (מלמעלה לטה) הדבק סותם את הוריד וחוסם לגמרי את המערכת השטחית.

מכיוון שמדובר בבעיה רפואית כל חברות הביטוח וקופות החולים מכירות בטיפולים אלה ויש להן הסדרים להשתתפות בהוצאות על הטיפולים.

פרופ' ניטצקי וטכנאית האולטראסאונד אולגה איסחקוב

פרופ’ ניטצקי וטכנאית האולטראסאונד אולגה איסחקוב

המאמר פורסם ע"י ברק רום – ישראל היום